CAPELLA MARIANA

CAPELLA MARIANA

Barbora Kabátková - soprán, gotická harfa

Vojtěch Semerád - tenor

Tomáš Lajtkep - tenor

Ondřej Holub - tenor


Vojtěch Semerád - umělecký vedoucí


České nebe

Čeští světci jako symboly národa

Svatý Vojtěch
Hospodine, pomiluj ny
Invitatorium Hodie exultandum
Responsorium O presul Christi
Guillaume de Machaut - He!Mors com tu es haie

Svatá Ludmila
Antiphona Laudes canens Davidicas
Hymnus Lux vera lucis radium
Guillaume de Machaut - Helas! ou sera pris confors

Svatý Václav
Cantio Svatý Václave
Hymnus Dies venit victorie
Kyrie Fons bonitatis
Cantio Martir Dei Wenceslaus

Panna Maria, královna nebes
Lejch Otep myrhy
Cantio Quae es ista
Moteto Ave coronata

Úcta k hlavním českým patronům doslova prolíná historii národa, který má ve svých svatých duchovní podstatu. Kromě mnohých chrámů zasvěcených jejich kultu vznikají v pozdním středověku také četná hudební díla složená na jejich počest. Koncertní program představuje tři hluboce uctívané světce středověkých Čech, sv. Václava, sv. Ludmilu a sv. Vojtěcha. Obsahuje chorální věty, písně a moteta z českých pramenů stejného období. Poslední skladba Ave coronata je jediným známým izorytmickým motetem středoevropské provenience a je atribuován vznikem ke dvoru Karla IV. Je třeba poznamenat, že ve 14. století byla Praha sídlem římského císaře a spolu s Paříží to bylo největší město severně od Alp. Stala se tak významným kulturním centrem, odkud vycházel tzv. krásný styl gotického umění.


CAPELLA MARIANA

je komorní vokální soubor, který se specializuje na interpretaci středověkého vícehlasu, renesanční polyfonie a vokálních děl raného baroka. Vystoupení ansámblu se setkala s nadšeným přijetím publika, kritika cení především expresivitu projevu a citlivý přístup k práci s textem. Cappella Mariana vznikla v roce 2008 a jako jeden z mála domácích vokálních souborů se zaměřuje na uvádění pozapomenutých děl vrcholné vokální polyfonie z oblasti italské, vlámské či anglické renesance. Umělecky zastřešuje koncertní cyklus s názvem Postní pátky, navazující na tradici hudebních představení u křižovníků u Karlova mostu.

Členy souboru jsou mezinárodně renomovaní pěvci, kteří se věnují interpretaci barokní a předromantické hudby a účinkují na prestižních českých a zahraničních pódiích. V roce 2014 se Cappella Mariana výrazně podílela na oslavách Českého roku hudby. Dnes je ansámbl pravidelně zván na prestižní festivaly Oude Muziek Utrecht, Laus Polyphoniae Antwerpen, Klangvokal Dortmundu, MAfestival Brugge, Tage Alter Musik Regensburg, Innsbrucker Festwochen, Svatováclavský hudební festival či Concentus Moraviae.

Diskografie ansámblu zahrnuje profilovou nahrávku pod názvem Sacrum et Profanum, dále nahrávku Praga Magna s hudbou rudolfínské Prahy a nahrávku unikátního rukopisu renesanční polyfonie Kodex Speciálník. K 10. výročí založení ansámbl nahrál CD Píseň písní a v roce 2019 jako svůj pátý titul vydal u nakladatelství Supraphon CD Praga Rosa Bohemiae.

Ansámbl působí pod uměleckým vedením Vojtěcha Semeráda, který po ukončení studií na Univerzitě Karlově v Praze a Conservatoire national supérieur v Paříži dále prohlubuje studium vokální polyfonie a zaměřuje se na objevování hudby 15. a 16. století ve střední Evropě.


VOJTĚCH SEMERÁD

Vojtěch Semerád je absolventem Pražské konzervatoře, Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze (obor Sbormistrovství) a Conservatoire National Supérieur de Musique v Paříži (barokní housle ve třídě François Fernandéze). Je finalistou mezinárodní soutěže Telemann-Wettbewerb v Magdeburgu.

Vojtěch Semerád je zakladatelem a uměleckým vedoucím vokálního ansámblu Cappella Mariana, se kterým uvádí každoročně pražský cyklus koncertů Postní pátky a vystupuje na domácích a evropských pódiích.

Je také členem souboru Collegium Marianum a jako sólista či komorní hráč vystupuje na významných evropských pódiích a festivalech (Thêatre Champs Elyssée, Palau de Música Barcelone, Concertgebouw Rotterdam, Tage Alter Musik Regensburg, Bachfest Leipzig, Pražské jaro ad.) a pravidelně účinkuje se soubory jako Le Poème Harmonique, Les Folies Françoises, Les Agrémens ad. Podílí se na natáčení pro Deutsche Gramophon, Naïve nebo Supraphon a pravidelně též nahrává pro Český rozhlas.

Jako zpěvák je zván renomovanými ansámbly jakou jsou Huelgas Ensemble nebo Vox Luminis a svou badatelskou činnost zaměřuje na objevování hudby 15. a 16. století ve střední Evropě.