IN CORDIS ENSEMBLE

IN CORDIS ENSEMBLE


Kateřina GHANNUDI – trojřadá barokní harfa

Jan KREJČA – teorba, barokní kytara

Miloslav ŠTUDENT – arciloutna, barokní kytara

Tomáš REINDL - perkuse






In Cordis Ensemble
totiž
Spojené struny historické


Follia del mondo

Ctnosti a neřesti v italské hudbě 17. století

Stefano Landi (1587 - 1639) - Canzona A3. detta La Pozza (cca 1630)
Francesco Ratis (??) - Fuggi, fuggi, fuggi dal mondo bugiardo (1657)

Uteč z tohoto prolhaného světa

Girolamo Frescobaldi (1583 - 1643) - Toccata per Liuto (1628)
Sig.re Gio (??) - Canzona à 2 - Chitharino e Tiorba (cca 1630)
Francesco Ratis (??) - Militia est vita Hominis - All'armi all'armi (1657)
Život lidský je jen boj - Do zbraně, do boje!

Giovanni Girolamo Kapsperger (ca 1580 - 1651)
Toccata 1ma (1640) - Gagliarda 2a (1604) - Gagliarda quarta / prima (1611 / 1615)

Francesco Corbetta (1615 - 1681) - Capriccio di Chacona (1643)
Francesco Ratis (??) - Follia del Mondo – Poverello, che farai (1657)
Poblázněnost Světa - Ubožáčku, co si počneš…

Domenico Pellegrini (16??- ca 1682) - Toccata musicale (1650)
Francesco Ratis (??) - O Drago crudele – Missit Dominus in Populum ignitos Serpentes. (1657)
Ach krutý Draku, co náš Svět požíráš…

Claudio Monteverdi (1567 - 1643) - Ritornello (1609)
Luigi Rossi (ca 1597 - 1653) - Passacaglia (ca 1640)
Francesco Ratis (??) - Chiacona di Paradiso, e d'Inferno - O che bel star è star in Paradiso (1657)
Chiacona o Ráji a Pekle - Ach, jak krásné je být v Ráji!

Sig.r Priolio (??) - Canzona à 2 (ca 1630)
Francesco Ratis (??) - Vana Bergamasca - Sent' ognun ciò che vuol dir (1657)
Marnivá Bergamasca - Poslyšte každý, co ta Múza praví!

Girolamo Frescobaldi (1583 - 1643) - Toccata per l'Elevazione
Stefano Landi (1587 - 1639)
- Canzona A3. detta La Alessandrina (ca 1630)
Francesco Ratis (??)
- Passacagli della vita - O come t´inganni (1657)
Passacaglia o životě - Ach, jak se pleteš


Když v roce 1657 vyšel tiskem v Miláně zpěvník Canzonette spirituali e morali (Písničky duchovní a mravoučné) byly skladby do něho zařazené již dávno prověřené mnohaletým provozováním na půdě oratoře sv. Filipa Neriho v severoitalské Chiavenně. Jejich pravděpodobný autor, chiavennský duchovní Francesco Ratis (†1676), opatřil oblíbené hudební motivy i celé nápěvy (Bergamasca, Folia, Passacaglia, Spagnoletto, La bella Pedrina ad.) vlastními texty (Marná Bergamasca, Poblázněnost světa, Passacaglia o životě, Zostuzené Spagnoletto, Krásná Pedrina v modlitbách), jež vtipně vyzdvihují ctnosti a bez servítků odsuzují neřesti. Barvitě pak popisují pekelné důsledky přílišného oddávání se těm druhým.

V jednom z dochovaných exemplářů Canzonet je k mnoha písním připsána jejich úprava pro barokní kytaru. Několik těchto úprav zazní v novodobé premiéře.

Ty nejpozoruhodnější písně z Canzonet jsou obklopeny a vyšperkovány virtuózními instrumentálními skladbami soudobých italských autorů (Frescobaldi, Piccinini, Kapsperger, Monteverdi, Landi, Castaldi, Foscarini, Priuli ad.), plně využívajících rozmanitých výrazových možností třířadé harfy, teorby, arciloutny, barokních kytar a bicích nástrojů.


jQuery Tlačítko na začátek by William from Wpromotions.eu