IRENA TROUPOVÁ
IRENA TROUPOVÁ - soprán
JAROSLAV ROUČEK - barokní trubka
HELENA MATYÁŠOVÁ - barokní violoncello
JIŘINA DVOŘÁKOVÁ-MAREŠOVÁ - varhanní pozitiv
MILOSLAV ŠTUDENT - arciloutna, barokní loutna, barokní kytara
Kterým hudebním nástrojem nejlépe vyjádřit
válečnou vřavu? Určitě trubkou! Alessandro Melani vyzývá k boji proti všem
nepřátelům lásky dechberoucími girlandami koloratur ve své kantátě
"All'armi, pensieri" ("Do zbraně, má mysli!") a stejně Alessandro Scarlatti
nechává soupeřit trubku se sopránem v árii "Si riscaldiilTebro" (Kéž
zjihne Tibera). Tyto a další úchvatné skladby barokní Itálie zazní na
říjnovém festivalovém koncertu v podání sopranistky Ireny Troupové.
All'armi, pensieri!
Do zbraně, má mysli!
Pietro Alessandro Scarlatti (1660 - 1725)
Si riscaldi il Tebro – aria con tromba sola
Domenico Gabrielli (1651 - 1690)
Sonata a Violoncello solo con il Basso Continuo
(Grave – Allegro – Largo– Presto)
Girolamo Frescobaldi (1583 - 1643)
Aria con variazioni detta la Frescobalda
Giovanni Bonaventura Viviani (1638 - 1693)
Sonata prima per trombetta sola e organo
Johann Caspar Kerll (1627 - 1693)
Da rühret die Trumme, Trompeten erschallen
varhanní improvizace na barokní téma
Luigi Rossi (1597 - 1653)
Son divenute amante - lamentoso
Giovanni Battista Vitali (1632 - 1692)
Bergamasca
Alessandro Piccinini (1566 - 1638)
Aria di Sarabanda in varie partite
Alessandro Melani (1639 - 1703)
All'armi pensieri
IRENA TROUPOVÁ
Přední česká sopranistka Irena Troupová si vydobyla mezinárodní renomé nejprve na poli historicky poučené interpretace staré hudby, již během studia vystupovala doma i v zahraničí mj. s ansámblem Musica Antiqua Praha a studium Hudební vědy na Filozofické fakultě Karlovy univerzity zakončila magisterskou prací zaměřenou na ornamentiku 17. století.
Od 90. let, kdy žila v Berlíně, vystupovala na podiích celé Evropy, spolupracovala s T. Hengelbrockem, H. Armanem, J. Rifkinem, ansámblem Orpheon, Rosenmüller-Ensemble ad., v ČR pak s J. Tůmou, B. M. Willi, M. Knoblochovou, se soubory Ensemble Tourbillon, Musica Florea, a mnoha dalšími. Svůj záběr postupně rozšířila o romantickou a moderní písňovou i operní tvorbu. Vystoupila v cyklech FOK, České filharmonie i s PKF, s Plzeňskou a Hradeckou filharmonií, Malta Philharmony, opakovaně na významných festivalech Pražské jaro, Janáčkův máj, Concentus Moraviae aj. Podílela se na mezinárodně oceněné nahrávce opery B. Martinů "Le jour de bonté" pro label Arco Diva, u něhož vydala též komplet písní Viktora Ullmanna (Schwer ist's, das Schöne zu lassen) a orchestrální písně Geraldiny Muchové.
Spolupracuje se soubory pro soudobou hudbu (BCO s P. Šnajdrem, Orchestr BERG, Prague Modern, Konvergence, ad.) a se soudobými skladateli – M. Kopelentem, J. Duškem, P. Koeszeghym, M. Štědroněm, O. Štochlem aj. Věnuje se též intenzivně odkazu meziválečných autorů (Schulhoff, von Hannenheim, Herschkowitsch ad.) na koncertech doma (recitál Pražské jaro 2018, Věčná naděje 2019) i zahraničí (Bayreuth, Berlin, München).
Irena Troupová vyučuje v současné době na JAMU na Katedře varhanní a historické interpretace a je vyhledávanou lektorkou na mezinárodních kurzech staré hudby.