MUSICA POETICA

Jana Janků - mezzosoprán, trojřadá barokní harfa

Lucie Lukášová - traverso

Tereza Samsonová - theorba


www.musicapoetica.cz

Dámy hudby

hudba italských skladatelek 17. století

Claudia Francesca Rusca (1593 - 1676) - Iubilate Deo à 3
(Sacri concerti, 1630)

Francesca Caccini (1587 - po 1637) - Maria, dolce Maria
(Il primo libro delle musiche, 1618)

Anonym - Aria di Firenze

Barbara Strozzi (1619 - 1677) - Begl´occhi, bel seno
(Cantate, ariette e duette, opus 2, 1651)

Anonym - Passacaglia

Francesca Caccini - O chiome belle
(Il primo libro delle musiche, 1618)

Caterina Assandra (ca 1590 - po 1618) - Veni dilecte mi
(Motetti à 2 e à 3 voci, opus 2, 1609)

Anonym - Ballo del Gran Duca
(Manuscript, Ancona 1641)

Barbara Strozzi - Lamento
(Diporti di Euterpe, opus 7, 1659)

Francesca Caccini - O che nuovo stupor

Claudia Sessa (ca 1570 - ca 1619) - Sopra le Orecchie
(Canoro pianto, 1613)

Claudia Sessa - Sopra gli Occhi
(Canoro pianto, 1613)

Anonym - Tenor di Napoli

Barbara Strozzi - Che si puo fare
(Arie a voce sola, opus 8, 1664)

Anonym - Spagnoletta


Věhlas žen, které skládaly hudbu v barokní době, zůstává dnes jakoby ve stínu. Ve své době však byly často oceňovanými interpretkami a jejich tvorba bývala úzce spojena s provozovací praxí. V klášterech severní Itálie najdeme mnoho hudebnic a skladatelek.

V našem programu je zastupují Claudia Sessa (nar. ca 1570), z řádu sv. Voršily (konvent Santa Maria Annunziata, Milán), Caterina Assandra (ca 1590 - po 1618), benediktýnka z kláštera svaté Agáty (Lomello) a Claudia Francesca Rusca (1593 - 1676) z kláštera sv. Kateřiny (Brera). Díky jejich sbírkám duchovních skladeb, které vyšly tiskem, můžeme dnes získat představu, jaká hudba se tehdy v klášterech provozovala.

Dvorní a městské prostředí reprezentují dvě slavné ženy, obdivované především pro své pěvecké umění. V Benátkách žila a působila Barbara Strozzi (1619 - 1677), jež vydala tiskem 8 sbírek vokálních skladeb. Byla nejen znamenitou zpěvačkou, ale i básnířkou a hráčkou na gambu. Francesca Caccini (1587 - po 1637) žila a působila ve Florencii u dvora Medicejských jako dvorní skladatelka a hudebnice. Kromě toho, že se stala první autorkou opery, vydala také sbírku madrigalů a canzonet Il primo libro delle musiche, navazující na dílo jejího otce Giulia Cacciniho Le nuove musiche (1602).


Komorní barokní soubor MUSICA POETICA se zabývá dobovou interpretací staré hudby již od roku 1999. Název souboru odráží zaměření jeho koncertních programů - spojení barokní hudby a barokní poezie. Členové souboru hrají na kopie dobových nástrojů (cembalo, viola da gamba, barokní příčná flétna, barokní housle, barokní harfa). Kromě koncertní činnosti u nás i v zahraničí se nevyhýbá ani netradičním projektům (představení Vespillův barokní kabaret, Händel v Itálii, Pygmalion nebo hra Barokní ženy). V rámci svého dlouhodobého koncertního cyklu Baroko v evropských zemích nastudoval soubor hudbu a poezii 8 evropských národů.

Naším cílem je zprostředkovat atmosféru a myšlení období baroka, které pro nás může být i dnes inspirací.

Jana Janků (mezzosoprán, trojřadá barokní harfa)

studovala Akademii staré hudby (zpěv) a hudební vědu na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně. Historickou harfu studovala na Conservatorio "Evaristo Felice Dall'Abaco" ve Veroně u Marie Cleary, nyní studuje u Tanji Vogrin na Konzervatoři J. J. Fuxe v Grazu. Od roku 1999 koncertuje se souborem Musica Poetica, který založila, spolupracuje i s dalšími soubory staré hudby. Je také autorkou divadelní hry Barokní ženy. Spolupracuje s Českou televizí a rozhlasem, podílela se na několika dokumentech ČT, nahrávkách Českého rozhlasu a Radia Proglas.

Lucie Lukášová (traverso)

vystudovala Konzervatoř Brno (ve třídě Judity Menclové) a poté hudební vědu a češtinu na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně, v roce 2008 dokončila na muzikologii doktorantské studium. Zájem o barokní hudbu ji přivedl k barokní flétně, kterou studovala u Andrease Kröpera. Hraje se soubory zaměřujícími se na starou hudbu V současné době vyučuje dějiny hudby a češtinu na Konzervatoři Brno. Zde také vedla interpretační seminář barokní hudby.

Tereza Samsonová (theorba)

se věnovala hře na klasickou kytaru v letech 1988 -1997. Po absolvování muzikologie na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy (2003) pokračovala ve studiu barokního hoboje na Conservatoire Nationale Supérieure de Musique et de la Danse de Paris ve třídě Marcela Ponseele a Michela Henryho, které ukončila recitálem v červnu 2007. V roce 2006 se stala žákyní Erica Bellocq, profesora loutny a bassa continua na stejné konzervatoři. Jako hobojistka se zúčastnila orchestrálních stáží (Michaelstein, Karlsruhe, Ambronay, Aix en Provence, Paříž. Koncertuje s českými i zahraničními ensembly a orchestry.